Undvik stillasittande på kontoret

Märker du av att det gör ont i kroppen efter en dag på kontoret? Då sitter du troligtvis på tok för mycket och behöver röra dig mer under arbetsdagen. Här är några enkla tips för att undvika stillasittande.

Visste du att kvinnor rör sig mindre på jobbet än vad män gör? Det visar en kartläggning som nyligen gjorts. Så om du är kvinna, jobbar på kontor och sitter ned ofta och länge är det hög tid att göra en förändring! Har du ett höj- och sänkbart skrivbord kan du använda detta till exempel, forskning visar nämligen att det faktiskt är hälsosamt att stå upp under arbetsdagen – inte minst för att du då på ett smidigt sätt kan variera din arbetsställning på ett litet ögonblick. Men visst finns fler saker än så du kan göra för att få in mer rörelse under arbetsdagen.

Tips på saker du kan göra för mer rörelse

Enligt Ny Teknik är det nästan varannan person i Sverige som jobbar på ett stillasittande jobb och behöver mer rörelse i sin vardag. Så för att hjälpa dessa personer har man även delat med sig om några snabba tips på hur man kan göra för att röra sig mer. Här är tre enkla tips:

  1. Skippa obekväma finskor – många kontor har klädkoder som måste följas, men bara för att du behöver ha fina skor behöver de inte vara obekväma, satsa på ett par som ger ordentligt stöd och ha på dig gymnastikskor till och från jobbet för det kommer automatiskt göra att du går mer.
  2. Stå i stället för att sitta ner – använd ditt höj- och sänkbara skrivbord för att stå upp och jobba, smart kan vara att höja upp skrivbordet vid arbetsdagens slut så står du automatiskt nästkommande förmiddag.
  3. Undvik att maila när du kan prata – sitter kollegan i rummet bredvid? Släng iväg ett meddelande och kolla så personen är fri och gå dit med ditt ärende i stället för att skriva ett mail om det så får du igång kroppen under arbetsdagen.