Stå upp och jobba

Varför är det så farligt med stillasittande och vad kan du göra för att motverka denna typ av livsstil, trots att du kanske har ett kontorsbundet jobb.

skrivbordAlla vet förmodligen att det inte är särskilt bra att sitta ner dagarna i ända. Men ändå så gör vi det, för vi jobbar vid datorer eller studerar vid skrivbord. Det kan vara svårt att komma upp och röra på dig eller ens komma på att man faktiskt kan byta ställning då och då – och variera sig. Med höj och sänkbara skrivbord kan du stå och jobba, sitta när du vill och till och med ha ett gåband under skrivbordet som gör att du kan jobba framför dator och röra på dig, på samma gång.

Det farliga med att sitta ner dagarna i ända

Ja, stillasittande är nästan som en folksjukdom, det gör oss faktiskt sjuka. Men hur påverkar det vår kropp, på ett fysiskt och psykiskt sätt? Bland annat får vi mindre blodcirkulation till hjärnan, som gör att vi minns sämre, har svårare att koncentrera oss och få oss att känna oss slöa, som det går att läsa om i denna artikel från Expressen.

Men mer då? De som sitter ner mer än 11 timmar per dygn har enligt studier hela 40 gånger högre risk att dö i förtid, än de som rör på sig under arbetsdagen. Det påverkar nämligen kranskärlen i kroppen, vilket ökar risken för problem med hjärtat.

Stå upp och jobba

I en artikel i MåBra går det att läsa om hur viktigt det är med att stå.

  • Sitter du ner under kontorstid – och kanske även på lunchrasten – är det nästan omöjligt att komma under 11 timmars sittande per dag.
  • Att stå upp och jobba vid ett höjbart skrivbord kan därför göra stor skillnad – och bränna drygt 40 extra kalorier i timmen.
  • Står du upp en hel arbetsdag kan du alltså förbränna mer än 300 extra kalorier, lika mycket som en timmes rask promenad, tennis eller pilates.

Du får även mer problem med nacke och rygg ju mer du sitter ner om dagarna. Det kan däremot förebyggas genom dels att stå mer vid ditt skrivbord, men även genom att du tränar regelbundet och tänker på din hållning.