Säkerhet och hemliga uppgifter skadat

Hemliga dokument och personlig information måste alltid tas omhand med största sekretess och diskretion. Så var inte fallet med IT-skandalen på Transportstyrelsen.

Alla företag och organisationer har sina hemligheter, som behöver hållas inom ett fåtal personer. När en sådan hemlighet kommer ut, kan det bli en smärre skandal. Se till att alltid ha säkerhetsklassade kontorsmaskiner för att strimla hemliga dokument.

Hemliga dokument ­i databas – som outsourcades

Något som är hemligt och ställer rikets säkerhet på spel är alla identifikationer via körkort som finns i Transportstyrelsens databas, som också outsourcades och briserade som skandal under sommaren 2017. Det som förvånar en del nu är att Ygeman, som avgick i samband med skandalen, nu är tillbaka i regeringen, som energi- och digitaliseringsminister. Det går det bland annat att läsa om i denna artikel i Dagens Industri.

Vad hände egentligen i IT-skandalen på Transportstyrelsen? I en artikel i Expressen sammanfattas det på följande sätt:

  • Det är en mängd register som icke säkerhetskontrollerade tekniker i Östeuropa haft insyn i under en längre tid. Det är följande register som drabbats:
  • Svenska aktiva stridspiloters hemadresser, under förutsättningen att de även har civila flygcertifikat.
  • Register över militära fordon, men inte alla eller de viktigaste.
  • Två av polisens hemliga nätverk. Dessutom kunde datatekniker i Serbien följa trafik mellan Transportstyrelsen och 34 svenska myndigheter, på det extra säkra nätverket Swedish Government Secure Internet (SGSI).
  • Svenska hemliga agenters identiteter kan ha röjts. Det är personer som arbetar för polisen, säkerhetspolisen och försvarsmakten.
  • Register över broar, vägar och hamnar.
  • Hela svenska körkortsregistret, med bilder.

I Dagens Nyheter går det vidare att läsa om hur kritiken av ministervalet växer och att en del tycker det är högst anmärkningsvärt. Till hans försvar kommer dock Jan Björklund, som menar att det jobb han nu blivit utnämnd till är något helt annat än det han hade när han blev sparkad för brister i hanteringen av skandalen med informationsläckan på Transportstyrelsen. Nu har han ett helt annat ansvar än vad han hade då, när han var inrikesminister i den rödgröna regeringen mellan 2014 och 2017, med Löfven även då som överhuvud oh statsminister. Frågan är hur det kommer gå denna gång och om förtroendet hos både andra politiker och inte minst väljarna kan växa tillbaka. Det hela återstår att se.