Så har reklamen förändrats

Reklam och marknadsföring har förändrats mycket genom åren, vad var egentligen inne under 90-talet och 80-talet?

Med profilreklam beställd från till exempel  Brand New Profile, kan du få ditt eller företagets varumärke att synas på fler ställen. Varför inte på trådlösa laddare som delas ut till kunder eller medarbetare? Eller via paraplyer, kläder, pennor, godis eller produkter för hemmet? Det är ett enkelt sätt att sticka ut i bruset, i den fysiska världen.

Reklam och marknadsföring förändras genom åren

Reklam har förändrats mycket genom åren. I en artikel i Svenska Dagbladet går det att läsa om hur alla årtionden har sin säregna stil när det kommer till just marknadsföring.

  • På 50-talet riktade sig reklam oftast till mammor, som då var hemmavid och passade upp på man och barn. Mannen är i stället frånvarande och i reklamen syns det i form av att pappa jobbar jämt.
  • Även på 60-talet vände sig ofta reklam till kvinnor som fortfarande var de som skötte hushållet, men nu började de mer och mer ge sig ut i arbetslivet, därför vinklas många reklambudskap mot effektivitet. Då började halvfabrikat och snabbmat att synas allt mer, som skulle göra maten snabb att laga, äta och kräva minimalt med omsorg.
  • Under 1970-talet börjar män synas i svenska reklamer allt mer, inte minst för pappaledighet och i form av idrottsikoner som promotar något. Nu har tidningsannonserna blivit mer stilrena och med snygga färgbilder tagna av kamera, innan har det mest varit antingen svartvita fotografier eller ritade bilder i annonserna. Nu vänder sig reklam till barn och man börjar allt mer använda sig av lättklädda kvinnor för att locka till köp av produkter.
  • På 1980-talet vill annonsbyråerna hitta korta, slagkraftiga slogans och man försöker allt mer få produkter att förknippas med känslor.
  • Under 90-talet får många annonser att visa på strävan efter ett ideal och nu har även fettskräck och motion blivit populärt. Varumärket ska även stå för sig självt, kanske bara namnet på märket och en bild.
  • Under 2000-talet blir det tydligare att det ska handla om en större tolerans för alla sorters individer och alla ska helt enkelt accepteras. Idealet är ”vem vill jag bli” och ”alla kämpar mot mål men på egna sätt”.
  • Under de senaste 5 åren har det blivit allt mer gerillamarknadsföring i allt från bloggar och sociala medier till YouTube.

I Metro går det att läsa om hur Reklamombudsmannen går tillväga när de fäller en reklam. Det leder nämligen inte till böter med en fälld reklam, däremot skadar det alltid varumärket. För några år sedan var det faktiskt första året i stiftelsens historia som man valde att fälla fler reklamer än vad man friade och det kostar i förtroende för de som drabbas av publiciteten det ger.

Reklamombudsmannen är en självreglering. Vi är ingen myndighet så vi har ingen sanktion att tillgå. Det vi gör är att vi publicerar besluten som en vägledning för marknadens aktörer så att man förstår vart gränsen går och hur man ska tolka reglerna – Elisabeth Trotzig för Metro

Även på Reklamombudsmannens hemsida går det att läsa mer om själva stiftelsen och hur det är näringslivets egna självreglering som prövar reklam.