Bra och dålig marknadsföring

Vad är bra marknadsföring och när är marknadsföringen allt för aggressiv?

När det kommer till marknadsföring är det viktigt att denna är välriktad mot rätt målgrupp, har en god ton och dessutom är kreativt skriven. Med en gatupratare kan vilken restaurang eller butik som helst göra sitt budskap tydligt för förbipasserande, potentiella kunder. En sådan hittar du på https://www.displayexperten.se/category/gatupratare.

Aggressiv marknadsföring hos spelbolag

När marknadsföring blir för aggressivt utskickad och formulerad, då kan det bli problem för företaget eller organisationen bakom. I Dagens Media går det till exempel att läsa om hur en person som varit kund hos ett spelbolag i sju år nu har anmält samma företag till konsumentverket, för att ha utnyttjat sin maktställning mot en konsument i spelberoende. Samtidigt som mannen under en period på fyra år förlorade kontrollen över sin ekonomi genom ett utvecklat spelberoende, samtidigt utsattes samma person för aggressiv marknadsföring från spelbolaget. På några år hade han spelat bort 6 miljoner kronor och beskrivits som en av spelbolagets mest lojala spelare av spelbolaget själva. Under perioden skickade spelbolaget till och med mail till mannen, flera gånger i veckan eller dagligen med bonuserbjudanden och krav på att bonusen skulle omsättas mellan 10–35 omgångar. Nu har Konsumentverket sagt till spelbolaget att dess reklam inte får utformas på ett alltför påträngande sätt, eller selektivt riktas mot sårbara och särskilt utsatta grupper i samhället.

Under förra våren presenterades regeringens proposition för en reglering av spelmarknaden, något som skulle få stora konsekvenser för spelbolagen som väljer att ingå i den nya licensregleringen. I Resumé går det att läsa om att regeringen ställer höga och tuffare krav på spelbolagens marknadsföring. Licenshavare (alltså godkända spelbolag) ska bland annat ha en långtgående skyldighet att skydda spelarna mot överdrivet spelande. Dessutom ska höga krav på måttfullhet gälla vid marknadsföring av spel. Spelare ska kunna stänga av sig själva från spel och bonusar ska bara erbjudas vid första speltillfället.

I Svenska Dagbladet går det även att läsa om hur den dåvarande regeringen, under 2018, bestämde att satsa ytterligare resurser för att bättre kunna kontrollera att spelbolag lever upp till nya regler som rör aggressiv marknadsföring och därmed ska spelbolagen med licenser också granskar hårdare än vad som tidigare skett.