Bra marknadsföring vi minns

Att göra reklamkampanjer som blir populära och som fastnar i människors medvetande är en konstform som få behärskar. Ändå finns det en rad kampanjer som verkligen gjort avtryck, och som fortsätter göra avtryck.

marknadsföringAtt använda sig av marknadsföring för att nå nya kunder är alltid en bra idé. Om du själv inte vet exakt hur du ska marknadsföra dig så går det givetvis att anlita en mediebyrå i Stockholm, som kan hjälpa dig att nå ut med dina produkter. Att titta på vad som fungerat förut är alltid en god idé för den som är intresserad av reklam och marknadsföring.

Oavsett om du väljer att marknadsföra dig i kollektivtrafiken eller i tv, radio eller sociala medier så gäller det att skapa en reklamkampanj som berör. Att nå ut med reklam är inte alltid så lätt och det finns några företag som har lyckats långt över förväntan med sina fantastiska reklamkampanjer.

Sitcom som reklam

Ett företag som lyckats fantastiskt bra med sin marknadsföring är ICA vars sitcom-reklamserie visats ända sedan 2001. ICA har genom sitt unika grepp lyckats skapa ett reklamkoncept som människor ser fram emot att följa och många av filmerna har väckt stor uppmärksamhet, som om det vore en vanlig tv-serie, och trots att karaktärer kommer och går så har den blivit något av en institution för svenskarna i tv-sofforna.

”Tack If”

När Alex och Sigges Podcast startade så var försäkringsbolaget If deras enda sponsor och trots att If inte längre sponsrar Alex och Sigges Podcast så är det nog många som fortfarande förknippar försäkringsbolaget med podden. Alexander Schulman och Sigge Eklund var bland de första i Sverige som skapade en personlig relation med ett företag i sin podcast och frasen Tack If satte sig i tusentals poddlyssnares medvetandet. Tillsammans med If så gav de tips om säkerhet i hemmet i en familjär ton som antydde att det inte bara handlade om ett marknadsföringsavtal utan om en djupare relation. Något som If förmodligen lever gott på än idag, långt efter att samarbetet avslutats.

Normbrytande reklam i tiden

Att följa med i sin tid är en självklarhet för varje framgångsrik reklammakare och ett företag som förstått detta är SJ. Med sin slogan ”Vem du än är, vart du än ska” skildrar deras reklamfilmer olika normbrytande personer, till exempel en transperson som sminkar sig på tåget, eller ett barn som beskriver sina två pappor för de övriga passagerarna. I en tid då allt fler människor intresserar sig för normkritik så ligger Sj rätt i tiden.

Marknadsföring som spelar på dialekter

 

Många kampanjer har använt sig av lokala uttryck och dialekter för att skapa en känsla hos tittaren. Många minns till exempel de två bröderna som tyckte att glass från Carlshamn Mejeri var ”gott, gotti, gott, gott”. En av de mest välkända dialektreklamerna är förmodligen Norrlands guld som på bred norrländsk dialekt förkunnat att det är ölen man ska dricka ”om man vill vara sig själv en stund”. Denna reklamfilmsserie använder inte bara den norrländska dialekten utan anspelar på svenskarnas syn på norrlänningar som sävliga och sympatiska, vilket också bygger varumärket.